fredag 13 april 2012

Shabby och turkos i skön förening!

När det ena ger det andra... Min "turkosfrossa" började med att jag tagit hem några exemplar av 
den fantastiskt fina danska inredningsboken från "Honning og Flora" som har ett turkost omslag. 
Sen är jag ju grymt förtjust i den sk "chabby chic-stilen" och älskar allt som har patina och ser
gammalt och slitet ut. Den stilen passar också på min gamla skånegård där trädgårdsbutiken 
också huserar. Så jag köpte in en alldeles underbar fågelbur som jag först tänkt att ha till mig
själv. Den kan man både hänga på väggen och ha fristående som här. Efter lite rotande på vår
gamla "loge" hittade jag en dörr som var brun och turkos och ett gammalt turkost fönster med
myggnät i perfekt patina. När jag ändå var igång med att måla saker vitt när jag möblerade om
i hönshuset inför säsongsöppningen, så passade jag på att ge dörren lite vitt också. En gammal
plåtburk och några inköpta "sidenhandskar" blev små detaljer som förhöjer min lilla turkosa
installation. Ljusstakarna har den vackert ärg-grön-turkosa patinan och är gjorda i koppar/zink
med en känsla som för mig tillbaka till det gamla sydeuropa. Sen "råkade" jag ha två alster med
turkosa inslag i min egen "Du milde-keramik". Dessa är rakubrända och när jag gjorde dem 
så hade jag inte den turkosa färgen i första rummet, men som det är med raku, man vet aldrig 
hur slutresultatet blir. Men det är ju också en del av tjusningen med att bränna godset på 
detta sätt. Lite mer spänning i livet! Mitt gamla trädgårdsbord som egentligen står ute i träd-
gården fick flytta in så länge och hjälpa till att husera alla prylarna.
Så här slumpartat kan en installation bli till...

1 kommentar: