lördag 28 april 2012

Vårblomsfrosseri...

Här kommer en liten kavalkad av vårblomster. Först ut är narcissen 'Ice Follies' som tillsammans med en liten söt gulsippa,  Anemone ranunculoidessom blivit kompisar i mitt "stenröse". Jag är väldigt förtjust i denna narciss. Den har så diskreta färger och är inte så påträngande som den vanliga påskliljan. Jag kommer att ta hem fler lökar av denna i höst som jag säljer i trädgårdsbutiken. 


Min passion för olika fritillarior håller i sig. Jag har inte så många sorter (ännu),  men kungsängsliljor,  Fritillaria meleagris, försöker jag att sätta ut på olika platser. Här växer de tillsammans med balkansippor, Anemone blanda, i en rabatt som kommit på undantag i många år.


 
Sista bilden visar en härlig kombination som växer inne hos min granne. Pärlhyacinter nunneört i skön förening. Våren är en härlig tid när man ser allt roligt som kommer upp i rabatterna, ibland efterlängtat men nästan alltid bortglömt... 
Våren - överraskningarnas tid.... Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Så härliga kombinationer du visar!

    De där pärlhyacinterna på sista bilden ser inte ut att vara den vanliga sorten? Vet du vad de heter- tar du hem dem också?

    Kram/Märit

    SvaraRadera
  2. De heter Muscari latifolium ser jag. Jag kan ta hem dessa till försäljning i höst, absolut! De är jättesnygga tycker jag. Jag kanske tar hem fler pärlhyacinter också, såg det fanns en hel del att välja på.. Kram Carina

    SvaraRadera