tisdag 7 augusti 2012

Englandsresan del 3, Great Dixter

Här kommer bilder igen från min Englandsresa som jag gjorde i början av juni. Nu visar jag bilder från Great Dixter som författaren och "trädgårdsdesignern" Christopher Lloyd har byggt upp under många år. Huset är i sig en fantastisk skapelse och dess siluetter är med på många av mina (och andras) foton. Följ med och njut!


Här är huset med alla sina lustiga skorstenar och utbyggnader. Lägg märke till de klippta fåglarna i idegran som är en del av många andra klippta figurer och former i trädgården.

I denna trädgård får växternas färger och former härja fritt (även om jag tror att det är lite tanke bakom i alla fall). Detta är en krukplantering precis bredvid stenläggningen som visar Ch. Lloyd´s älskade taxar.. Lägg märke till den raffinerande placeringen av aloe-plantan vad den gör till hela arrangemanget! Det kallas för pricken över i:et..


Som sagt, så här man också göra! Snyggt? Nja... Men vilket jobb!!! Den var tyvärr lite svårfotograferad för det var folk här hela tiden och man kunde inte stå längre bort..


En helt underbar trappa på baksidan av huset. De vita blommorna som växer i skrevorna är en okänd växt för mig..


Även här har man vilda ängar med bl a orkidéer och i dem klippta gångar, så snyggt, men ack så svårt att få till.... Ängarna ramas in av klippta häckar som gör att ängen ser mer distinkt ut.

Flera häftiga färgkrockar som faktiskt fungerar! Vita lupiner, mums!

Lite lugnare färgskala med mitt favoritgräs, Stipa gigantea, jättefjädergräs, som syns i två stora ruggar på bilden. Svårt att få det växa snyggt här hemma, någon som lyckats?


Jag avslutar med ännu en färgstark rabatt. Jag har ca 300 bilder på denna trädgård, så det är svårt att välja ut några få.. Snart kommer den sista bildserien från resan och kanske den mest spektakulära.. Så håll utkik! Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar