tisdag 16 oktober 2012

En till favoritväxt!

Denna tistel heter Cirsium rivulare 'Atropurpureum' och jag är så förtjust i den! Min har nu några år på nacken och varje år tänker jag att jag måste försöka få tag på fler. Den är ju inte så vanlig i handeln och första gången jag såg den var när de övergödslade med den på Chelsea Flower show för några år sen. Den var i var och varannan utställningsträdgård. Den passar väldigt bra i lite "vilda" rabatter tillsammans med skira blommor och gräs.
Här är ett exempel då den verkligen kommer till sin rätt. Jag hittade många fina bilder från Chelsea när jag letade. Jag får nog göra en liten bildserie därifrån när vintern börjar komma och man törstar efter trädgård! 
Jag önskar alla en härlig höstvecka!

2 kommentarer:

  1. Så fin den ser ut! Går det inte att fröså den?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte samlat frön av den och den frösår sig inte hos mig i alla fall... Men jag ska nog vara mer alert nästa år och se om det inte går att så... De är som sagt superfina!!!

    SvaraRadera