tisdag 2 oktober 2012

Ett fantastiskt vacker trädgård!

För någon vecka sedan var jag på trädgårdsbesök med min lokala trädgårdsförening. Att den skulle vara speciell kunde jag ana, men att den skulle vara så här enastående smakfullt anlagd, kunde jag inte drömma om! Trädgården är inte stor, men varje yta har ett tydligt syfte och man har lyckats med konststycket att både göra den rumslig och ändå ha en varierad detaljrikedom som tog mig med häpnad! Jag tror inte jag sett en så välplanerad trädgård förut och jag hade svårt att lämna den måste jag erkänna... Den gav många idéer och inspiration.. Häng med...


På baksidan var trädgården som störst. Muren upp mot skogen markerade tomtgränsen men ägarna har anekterat en bit mark där uppe där de odlar grönsaker. Dit kommer man med en trappa likande den fantastiska vattentrappan på bilden. Vattnet fortsatte ut i gräset där en lång ränna slutade i en spiral. På kvällen lyste en blå lampa som var infälld i trappan in till huset längs med hela rännan så den färgades blå. Det fanns foton som visade det och det såg jätteläckert ut! Lägg också märke till den lilla stigen upp i skogen som paret har trampat upp. Det är för att det ska se ut som om vattnet kommer där uppifrån! Fiffigt! Det ligger också en stor pilboll längst där uppe i skogen som ett blickfång och för att återknyta till buxbomskloten.. 


Det var svårt att fota hela vattenspelet utan att få med så många människor, men här kan man få en känsla för hur det såg ut. Mannen i huset har gjort både trappan och stenrännan. Man blir grön av avund!


Såklart fanns där en Luychenssoffa! Den är också en "vill ha pryl" som står på min önskelista!

Det var mycket formklippt buxbom som håller den strama formen. Inuti kvarteren var det en lite vildare struktur.. Knotiga låga äppleträd anger höjden utan att skugga eller skymma utsikten för mycket. Det är sååå genomtänkt!


Så här fiffigt kan det bli om man "splittar" upp ett buxbomsklot i fyra delar! Kul idé!
 
 
För att inte tala om deras fantastiska växthus! Det ser man bäst uppifrån vid kökslandet där jag står nu. Det går ut med två likadana flyglar och i den högra odlades tomater och i den vänstra drog man upp sticklingar..
Växthuset från en annan vinkel! På stenpiedestalerna stod två rostiga järnurnor från Tage Andersen. Blommornas färger var enastående! Det fanns bl a en ljustgul ettårig phlox som ägarinnan hade dragit upp från frö. Den var superläcker! 


Det här är husets framsida. Den har ett färgtema i de röd-orange-bruna färgerna. Det gör sig fantastiskt bra mot det svarta planket. Klätterställningarna som ser ut som torn har mannen också gjort (avundsjuk igen)...

Här är en närbild på den fantastiska järnkorgen som är fylld med en vit klematis. Korgen kommer från Tage Andersen, behöver jag säga det....

Nu väljer jag att sluta rundturen i denna ljuvliga trädgård! Jag hoppas att ni tycker den är lika fantastisk som jag! Ha det gott !








3 kommentarer:

  1. Mmmmm, jätteläckert ställe!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt ställe! Hur kunde jag missa det?!!!

    SvaraRadera
  3. Svimmar! Så otroligt vackert med vattnet i olika former, det formklippta och all skön sten. Oj, oj. Tack för bilderna och titten. Jätteroligt att se.

    SvaraRadera