måndag 5 november 2012

Min trädgård i Allt om Trädgård!

Äntligen har reportaget om min trädgård kommit ut i tidningen Allt om Trädgård! Jag får ju skriva om några positiviteter här på bloggen och inte bara elände som senast. 

Jo, det hela gick till så att min son skulle sälja några musikprylar och till gården kom en spekulant med sin mor. Jag var inte hemma och mamman frågade om hon fick gå runt och kolla lite i min trädgård under tiden de gjorde upp affären. Gör det du, sa min son, min mamma är inte hemma, men hon är tokig i trädgård så hon har nog ingenting emot det. Efter titten frågade mamman om hon fick mitt telefonnr för hon var journalist och skrev reportage om trädgårdar. Sagt och gjort, några veckor senare ringde Eva Robild, (som jag kvällen innan, inte ont anande, lyssnat på i ett föredrag om pioner med min trädgårdsförening) och undrade om hon kunde få komma och göra ett reportage om min trädgård. Detta är över 3,5 år sen, så det ser inte helt likadant ut numera om man säger. Bilderna är tagna i huvudsak i det område av trädgården som ligger vid mitt träväxthus och som då var hyfsat i ordning. Jag hade inte ägnat så mycket tankar runt detta på sistone, utan nästan trott att det inte skulle komma in överhuvudtaget, så jag blev mäkta förvånad när Eva mailade och sa att det var på gång. Hur som helst så är det kul att det blev så många sidor och att det inte kändes för oaktuellt... 

Det här är framsidan och jag kände faktiskt inte igen vart bilden är tagen först... Det är utanför träväxthuset där det finns en gång och en pergola som jag tänkte att det skulle hänga ner vindruvsklasar över, men som jag så här 4 år senare har gett upp, då vindruvorna tagit stryk de senaste tuffa vintrarna vi har haft här nere på Österlen. Jag har satt äppleträd till vänster i bild i stället som jag spaljerar och sen får jag nog nöja mig med det för det tar alldeles för mycket ljus från växthuset annars har jag märkt...
Här är ett litet axplock över reportaget som totalt blev hela 7 sidor! Det hade jag inte förväntat mig!!! Om man tittar utanför butiken så ser man att det är sååå lite saker där! Jag hade inte haft öppet mer än några månader så det är stoor skillnad nu om man säger.. Men jag har fortfarande Törnrosas kjortel som en favoritväxt efter dessa år, den håller jag fast vid! Lusthuset är ju inte alls byggt eller ens påtänkt och inte lundområdet heller. Det kanske  vore dags med ett nytt reportage (kan man få önska det...).

Idag är det ruskigt värre här och jag är på väg till mitt stora projekt i växthuset och vinterbona för alla mina hundratals växter, pust! Det är skönt att veta att man kan vara inomhus och ändå göra nytta! 
Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Köpte tidningen och såg det fina reportaget!
    Håller med om att det verkligen hänt mycket sedan det fotograferades, så nog skulle det behövas ett reportage till!
    Ditt härliga lusthus borde förstås få vara med!

    SvaraRadera
  2. Hej Carina!

    Ja så kom det äntligen.Jag kände inte igen omslagsbilden.
    Synd när det tar sådan tid innan jobben kommer in.
    synd också att det inte kom med någon bild på växthuset. Där fanns både inne och ute bild och lite annat. Klart att det ser annorlunda ut efter 4 år konstigt vore det annars eller hur. Jag kommer gärna tillbaka ring när du tycker det är dags igen.
    Kul att du har börjat blogga.
    Allt gott
    *Annika

    SvaraRadera