torsdag 24 januari 2013

Inköpsmässa, Formex våren 2013

Jag har varit på Formex på första gången på 12 - 15 år! Jag brukar åka till Danmark för att handla mina inköp till butiken, men tyvärr var den mässan så dålig förra året så jag beslöt att åka upp till Stockholm i stället. Som vanligt var det mängder av saker, både läckra, nytänkande, färgglada och andra mindre tilltalande förstås. Allt i en enda blandning. 

Collaget visar en del av trendmontrarna som kan ge en fingervisning om vad som ska spegla det som ska ligga i tiden i vår. En glädjande del i det hela är att det verkar vara "inne" med "remake" i år. Man tager vad man haver och gör om det till något funktionellt eller originellt. T ex så hade man sytt upp en flickklänning av gamla kökshanddukar och en dopklänning av gamla handbroderade lakan och örngott. Sådant gillar jag! En hel del stickat och lapptäcksteknik. Mycket var väldigt färgstarkt och det kanske inte passar hos alla. Själv är jag sparsmakad i mitt hem med färg. Men man blir glad av alla dessa färgintryck och det känns alltid rätt när det är full vinter och kallt ute. Kallt förresten, det var jättekallt i sthlm just denna helg! Brr!

Det är svårt att välja ut det som passar min lilla lantliga butik, så därför spenderade jag två hela dagar för att hitta små guldkorn, personligt och noga utvalda prylar som inte finns överallt. Det är dubbelt så svårt att försöka leta unika saker till en liten butik, än att köpa i stora kvantiteter när priset är huvudsaken, det kan jag tala om. Jag lägger ner mängder med tid på mina inköp och hoppas att det ska bli en härlig mix, där alla kan finna något som passar de flesta smaker. Jag hoppas jag har lyckats! I år har jag hittat några nya leverantörer där det mesta av produktionen sker i Sverige, och det är extra bra. Det borgar för kvalitet och miljötänkande! Leveranserna börjar redan att komma till påsk och framåt. Jag ser framemot att få packa upp och göra fint i butikslokalerna nu när julen ska packas ner!

Jag hälsar Helena och Tittis trädgård varmt välkomna som följare till min blogg!!!

1 kommentar:

  1. Så spännande att se alla nyheter som kommer på mässorna. Jag håller med dig om att de starka färgerna kanske inte passar alla, jag är också lite försiktig med färger, men man blir ju onekligen glad av att se alla dessa färgstarka saker. Tack för välkomsthälsningen!/Kram Titti

    SvaraRadera