lördag 2 februari 2013

En helt fantastisk slottsträdgård!!!

Återigen så besökte jag i höstas den underbara slottsträdgården vid Frederiksborgs slott i Hilleröd i Danmark. Jag förundras varje gång jag kommer dit och den är verkligen så att man tappar andan (med svenska mått mätt). Jag har inte varit inne i slottet (än, men vill gärna). Det har inte passat någon gång tidsmässigt. Följ med och njut!

Detta möter en när man kommer ner och ser slottet i all sin prakt. Lägg märke till att träden står i krukor som förmodligen förvaras någonstans över vintern..

Nu har vi kommit lite närmare. Vi står på en avsats och ser ut över den formklippta barockträdgården med buxbomsparterrer som är minutiöst klippta. Helt fantastiskt! 

Detta är en parterrdel av fyra. Tydligen ska det var en avbild av drottningens monogram och den har restaurerats så sent som 1996. Vackert eller hur! Tänk vilket arbete!!

Här ser man tydligt nivåskillnaden med vattnet som går igenom hela anläggningen. På avsatsen så finns ett område med formklippta häckar och träd allt symmetriskt på båda sidor. Stackars den trädgårdsmästaren som ska klippa allt detta! När hen hunnit runt så är det antagligen bara att börja om... 

En härlig allé med agapanthus!! Jag fattar inte hur de kan vara så frodiga!!! Om ni passerar Hilleröd som ligger 3 mil fr Helsingör så passa på att gå runt i parken. Det finns mycket mer att se än vad jag visat här... Ett område t ex som liknar den engelska parken med en naturlig liten sjö med svanar (förstås) osv.. I augusti varje år anordnas en trädgårds- livsstilsmässa som heter Garden Living. Den har varit väldigt mysig att besöka och samtidigt kan man passa på att se på slottet och parken. När man närmar sig slottet så går man över broar och det är som i en saga. Man nästan väntar sig att riddare till häst ska komma förbi med dragna lansar.. Det finns inte mig veterligt någonting liknande i Sverige. En fin och mysig restaurang finns också i närheten med utsikt över vattnet. Man kan även åka båt till andra sidan vattnet från trädgården och då kommer man närmare Hilleröds centrum. 
Hoppas att ni fått mersmak och njutit av min lilla bildvisning!
Jag önskar er en riktigt trevlig helg!!

1 kommentar:

  1. Underbara bilder du bjuder på idag.
    Länge sedan jag var till Garden Living i Hilleröd. Hoppas det kan passa i år!
    Har verkligen inte sett mycket av parken, så jag behöver lååång tid där...
    Kram!

    SvaraRadera