fredag 15 november 2013

Lite mys från spiltan på Österlen lyser...

För två veckor sen drygt när det var Allhelgona helgen, ordnas ett evenemang som heter Österlen Lyser. Det går ut på som det låter, man tar fram ljuset denna trista årstid och det har blivit väldigt populärt. Alla byar med aktning, stora som små sätter ut marschaller, fixar eldar, ljusspel och gud vet vad. Sen kan man åka runt och kolla in allt fint hela mörka kvällen. I år har vi fått nya ägare till Smedstorps Ridhus och jag och ett glatt gäng ställde ut saker och ting i deras ponnystall. Vi hade en spilta var till förfogande och det blev faktiskt riktigt mysigt,  så jag tänkte visa lite bilder därifrån. Lite julinspirerat blev det nog, men inte föööör mycket...

Vi fick låna lite halmbalar och det passar ju så bra in när det är denna årstid... Sen letade jag fram de gamla dansk/franska trädgårdsmöblerna som jag ääälskar.. "Tavlan" med kycklingnät hade jag spanat in ståendes på logen, nu kom den till användning....

Ni som har följt mig ett tag såg för något inlägg sen mina härliga glaskulor. Adventsstaken och "granarna" kommer från samma fantastiskt duktiga kvinna som smider (medan järnet är varmt)..

Mycket ljus var det! Kanske inte det bästa med tanke på brandrisken, men brandsläckare fanns inom räckhåll..

Behöver jag säga att jag älskar Alunrot i alla dess färger!!! En sån härlig färgklick och dessutom trivs den i min halvskuggiga trädgård. Mums!!!

De små hjärtanen är för söta. Funkar till allt möjligt, runt ljus, på paket, i fönster, som gardinomtag... Bara fantasin sätter gränser.. De har bra tyngd i sig också..

Här avslutar jag med lite julinspiration.. Kotteljusstakarna är för roliga... 

Har ni möjlighet att komma ner till Österlen vid Allhelgonatiden så tror jag att ni blir överraskade vilken aktivitet det är här! T ex går ett maratonlopp i mörkret av stapeln och man springer med pannlampa mellan byarna. Kanske något att fundera på till nästa år! 

Ha det gott alla!!!
Kram
Carina

1 kommentar: