måndag 6 oktober 2014

Ett fantastiskt besök på Mön....

Nu var det länge sen jag skrev här på bloggen! Jag har haft mycket att göra och inte tagit mig tid att sitta ner på baken så pass länge ;) Jag är däremot aktiv på Instagram, där jag lägger ut bilder så gott som dagligen, så följ mig gärna där! Men nu ska jag i alla fall visa lite bilder från min och min väninnas fantastiska resa till Mön som vi gjorde för någon vecka sen. 

Bakgrunden är den att jag har handlat franska inredningsprylar av en jättetrevlig kvinna i våras. Hon har en butik på Mön med bara fransk-belgiska gamla möbler och annat fint. Butiken ligger i en gammal skola och hon har även Bed & Breakfast i ett annex, där vi förstås sov över. Det här en lite av en "önskeresa" för oss....

Välkommen till Butik Sophie!

Som ni ser är det en stor byggnad, en pampig gammal skola och här började mitt hjärta redan att slå volter!

Först fick vi en rundtur i huset som vi skulle bo i. Vi var helt ensamma där och hon hade tänt en brasa i kakelugnen, ljus brann välkomnande lite överallt. Efter vi installerat oss var det dags att gå in i butiken, resans huvudmål..

Butiken var förlagt till en lång korridor när man kom in och sen tre stora klassrum. När jag kom in var det så vackert så håren reste sig på armarna och jag blev alldeles rörd!!! Visst är det fint!


Här brann detockså ljus överallt, allt för att köplusten skulle vara på topp! DET var den kan jag säga!!! Oj, oj så mycket fint det fanns!

Ett badkar i zink tronade mitt på golvet i ett av klassrummen. Tänk att få ha det i trädgården! 

Vackra stilleben fanns det överallt!!! Så här kan man göra om man har en samling... Sätt en glaskupa över och det blir något vackert att titta på!

Längs en av klassrummens väggar hade de knackat fram teglet, det var sååå snyggt! Skåpen följde också väggen de var i original och en perfekt förvaring och exponeringsyta. En sådan vägg skulle man ha!!! 

Jag kan lova att bilderna blev många, både med kamera och mobil. Det blev rena pressfotografen av mig! När det var rent dagsljus nästa dag, blev bilderna mycket bättre. Här är mulliga skinnfåtöljer, vackert slitna. Kolla också in golvet, såå läckert!

 Det här förvaringsskåpet var så snyggt! Det var nära att det fick följa med hem...

Den här "guben" drägglade jag också över, men han var såld... Så jag fick vackert nöja mig med att sukta..

Visst är det väl en härlig miljö!!! Åh, väggen... suck...

Nu går vi över till vårt boende. Som jag sa, kakelugnen spred en härlig värme i huset.. Här var det inrett med vackra möbler i en sparsmakad stil, var sak talar för sig. Det gillar jag, även om jag själv aldrig kan ha det så, jag är för "duttig", men jag får frid och lugn i en sån miljö...

 Här är frukostmatsalen, kakelugnen är i andra änden. Visst är det härligt luftigt! 

För att inte tala om frukosten som serverades på "konglige dansk".... Nybakt bröd, hembakat förstås, m m, i glaset äppelmos, yoghurt, honung, och lite "fras", supergott... Oj, vad mätta vi blev!!! 

Här är utsikten från frukostbordet. I rummet längst bort sov vi. Kolla bara in mattan, t o m den är färgstämd!!! Den grå-blå färgen är otroligt snygg tillsammans med vitt..  Den ger verkligen lugn.

Jag avslutar med en bild på den vackra skänken som Lene köpt i Sverige på auktion. Visst har den vacker patina!!! Det här var en resa som lägger sig som bomull i hjärnan. Jag blir alldeles varm och lugnet infinner sig när jag tänker tillbaka. Åker ni till Mön, titta in hos Sophie, det är värt varenda minut!!!! 

Köpte du ingenting kanske någon undrar... Jo, det gjorde jag.. Det var helt omöjligt att låta bli...

 
Direkt när man kom uppför trappan till butiken stod dessa underbara dörrar... Efter att ha sovit på saken så gick de inte att motstå, de är nu i min ägo... Sen blev det lite mer smått och gott, men dörrarna,,, åh vad jag är glad för dem!!!

Jag önskar er alla en härlig vecka!!!
Kram
Carina

1 kommentar:

  1. Åhh så vackra bilder på så vacker miljö !!
    Dörrarna är fantastiska och vilken härlig vistelse ni måste ha haft - tack för att du delar !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera